enIQma
Professionaliseringsspel (hoog)begaafdheid
Beschrijving
Maak samen met je collega’s op een speelse manier kennis met enIQma.
Hét professionaliseringsspel (hoog)begaafdheid voor het primair onderwijs!
Met enIQma kun je oefenen met casussen en signalen die mogelijk wijzen op (hoog)begaafdheid.
enIQma is meer dan een spel, het biedt ook een methodiek waarmee jij aan de slag kunt voor jouw leerlingen.
enIQma heeft drie spelvormen en een methodiek. Aan jou de keuze op welke manier jullie team gaat spelen en werken met enIQma.
Spelvormen
- Feit of fabel: speel de ijsbreker; een speelse opwarmronde om te proeven aan het thema en je kennis over (hoog)begaafdheid te toetsen. Je kunt deze ronde spelen als start van enIQma of als losse activiteit, bijvoorbeeld aan het begin van een vergadering of studiedag.
- Casus: ga dieper in op (hoog)begaafdheid. Ontdek samen welke signalen van (hoog)begaafdheid je kunt tegenkomen bij leerlingen en bespreek die met elkaar aan de hand van casussen.
- Onderzoek: onderzoek wat je ziet/vermoedt en verken welke acties passend zijn. Met de grote uitgewerkte onderzoekskaarten krijg je tips en verken je samen met je collega’s welke stappen je kunt zetten richting passend onderwijs voor (hoog)begaafde kinderen.
Methodiek
Na het spelen van de spelrondes is het tijd voor de echte actie: de opgedane inzichten kun je gaan toepassen voor de eigen praktijk. Je doorloopt alle stappen op de voor- en achterkant van het spelbord met de bijbehorende kaarten. Zo onderzoek je op systematische wijze welke acties je kunt inzetten bij (hoog)begaafde leerlingen van jouw school, wie je hierbij betrekt en hoe je de acties evalueert. De methodiek helpt bij het maken van een handelingsplan.
Ontwerpteam enIQma
Anouke Bakx lector Goed leraarschap, goed leiderschap bij Fontys Hogeschool Kind en Educatie en als bijzonder hoogleraar begaafdheid aan de Radboud Universiteit.
Nathalie Laurens is leerkracht orthopedagogische plusklas bij Intermezzo.
Nathalie van Geloven is leerkracht onderzoeker bij onderzoek werkplaats POINT013.
Nanda Heikamp is leerkracht voltijd HB onderwijs bij Linus onderwijs.
Elly van Dongen is specialist begaafdheid bij OBS Panta Rhei.
Gaby Berkers is leraar groep 3 op basisschool de Vonder.
Lisette Hornstra is universitair hoofddocent bij de afdeling educatie van de UU.
Sven Mathijssen is plaatsvervangend hoofdopleider bij de Radboud International Training on High Ability (RITHA) en docent bij de European Council for High Ability (ECHA)-opleiding.
Larissa Rand is manager Onderwijs, Innovatie & Kwaliteit bij de Opmaat-groep.
Ton van Houtert is docent Psychologie en stagecoördinator bij Fontys Hogeschool Kind en Educatie.
Maartje van den Brand is coördinator (hoog)begaafdheid OnderwijsZorgTeam.
Aanvullend materiaal
Op www.eniqma.nl vind je achtergrondinformatie over het spel en ondersteunende filmpjes.