Heb je een idee voor een publicatie?
Heb jij kennis die je graag wilt delen met onze doelgroep of mis je voor jouw vakgebied goed materiaal (en wil je dit graag zelf ontwikkelen)?
Stuur ons dan een bericht met een publicatievoorstel of een omschrijving van het soort materiaal dat je mist.
Jouw voorstel wordt besproken in het uitgeefteam en daarna laten we je weten of we aanknopingspunten zien om met elkaar in gesprek te gaan over het gezamenlijk maken van een publicatie.
Je kunt jouw publicatievoorstel per e-mail sturen naar uitgeverij@vangorcum.nl
Publicatievoorstel
Een publicatievoorstel met de volgende onderdelen vormt een goede basis voor:
- Ø de uitgeefbeslissing
- Ø het schrijven van het manuscript
- Ø het schrijven van het voorwoord
- Ø de promotie van het boek
1. Titel en ondertitel
Een goede titel is kort, blijft hangen en dekt de lading van de uitgave. Beide dienen actief de uitgave te verkopen en niet alleen beschrijvend te zijn. Bij voorkeur is de titel stimulerend en de ondertitel informatief.
2. Beschrijving van de inhoud
Beschrijf in twee à drie alinea’s jouw boek. Deze beschrijving maakt duidelijk waar de uitgave over gaat:
Ø het onderwerp
Ø de inhoud
Ø het doel
Ø benadering van het onderwerp
3. Hoofdlijnen
Geef de hoofdlijnen van de uitgave weer:
Ø titels van hoofdstukken
Ø paragrafen
Ø een korte omschrijving van de inhoud van de hoofdstukken
4. Voorbeeldhoofdstuk
Sluit een representatief voorbeeldhoofdstuk bij (als je al zo ver bent). Het gaat er om dat we een indruk krijgen van de schrijfstijl.
5. Bijzondere elementen
Gaat de uitgave bijzondere onderdelen bevatten, zoals figuren, checklists, kaders, formulieren, foto’s o.i.d.? Of maak je gebruik van digitale media?
6. Digitaal materiaal
Denk ook aan welk digitaal materiaal (video, extra inhoud, uitwerkingen oefeningen en docentenmateriaal) bij het boek gaat komen. Er is een digitale omgeving waar aanvullend materiaal bij het boek geplaatst wordt.
7. Omvang
Hoe omvangrijk is/wordt het manuscript? Graag vermelden in aantal woorden. Als dat moeilijk is, dan een inschatting van het soort boek (wordt het dikker/dunner dan een ander boek over dit onderwerp?).
8. De auteur(s)
Vertel iets over jezelf.
Ø een korte biografie
Ø een lijst van eerdere publicaties
Ø uitleg van jouw expertise aan potentiële lezers
Ø waarom kunnen zij jouw boek vertrouwen?
9. De doelgroep
Welke mensen gaan jouw boek kopen?
Ø Is jouw boek geschikt als studieboek? Zo ja, voor welke opleidingen?
Ø Ga je het boek zelf voorschrijven, om hoeveel studenten/cursisten gaat het dan per jaar?
Ø Als het boek voor professionals is, hoe is deze doelgroep te bereiken (bijvoorbeeld tijdschriften, congressen, websites)?
Ø Welke connecties heb je waardoor het boek goed onder de aandacht te brengen is?
10. De markt
Waarom is het belangrijk dat jouw boek nu op de markt wordt gebracht?
11. Concurrentie
Met welke boeken gaat jouw boek concurreren? Waarin verschilt het boek van deze boeken?
Wanneer er geen echte concurrent is, welke boeken komen het meest in de buurt? Waarom wordt jouw boek beter?
12. Verkoop en marketing
Wat zijn de unieke eigenschappen van jouw boek? Bijvoorbeeld:
Ø gebruikte methode/didactische opzet
Ø casestudies en praktijkvoorbeelden
Ø inhoudelijke vernieuwing ten opzichte van andere boeken
Ø aansluiting bij een studieprogramma
Ø stijl, toegankelijkheid, gebruiksvriendelijkheid
Beschrijf daarnaast in één zin wat het belangrijkste verkoopargument is van jouw boek.
13. Flaptekst
Een flaptekst dient om mensen te verleiden de uitgave te kopen en te lezen. Jouw concept-flaptekst dient meestal als basis voor de uiteindelijke flaptekst en teksten voor promotiedoeleinden. Een flaptekst beslaat ongeveer 200 woorden en bevat de volgende onderdelen:
Ø een beschrijving van het onderwerp
Ø een beschrijving van de methodiek of benadering van het onderwerp
Ø een beschrijving van de doelgroep
Ø een introductie van de auteur(s)
14. Verkoop- en promotiekansen
Hoe kun je ons helpen bekendheid te geven aan jouw boek?
Spreek je voor groepen, schrijf je in periodieken of online, en heb je contacten met de media?
Ga je het boek gebruiken in workshops of cursussen?
15. Reviewers
Ken je prominenten of personen uit de primaire doelgroep, die kunnen meelezen om het boek te beoordelen (en wellicht later op de boekenlijst te zetten)?
16. Planning
Wanneer verwacht je klaar te zijn met het manuscript? Wat is een belangrijke datum om de uitgave te publiceren (bijvoorbeeld vanwege aanvang cursus)?