Speel je wijs woordenschat SET (boek + map)
Voor groep 1-4 primair onderwijs
Studentenkorting
Beschrijving
Speel je Wijs - Woordenschat geeft woordenschatontwikkeling voor jonge kinderen op een speelse manier een stevige impuls. Wie veel woorden kent, kan gemakkelijker leren en een grote woordkennis is dan ook verbonden met schoolsucces. In dit boek vind je praktische tips en inspirerende lesideeën om kinderen op elk niveau te ondersteunen in het uitbreiden van hun woordenschat.
Het ontwikkelen van woordenschat is bij uitstek geschikt om te combineren met drama en spel. Spelen is taalbeleving; een effectieve manier om woordenschatontwikkeling te stimuleren. Je begrijpt woorden beter als je ze daadwerkelijk beleeft omdat je niet alleen je hoofd gebruikt, maar je hele lijf. Dat activeert meerdere delen in je hersenen en daardoor onthoud je ze beter.
Sanne Bruinsma maakte praatplaten rond thematische woordgroepen die tot de verbeelding spreken; kinderen kunnen erbij wegdromen en fantaseren en dit zal aanleiding zijn tot veel gespreksstof. Speel je Wijs - Woordenschat vormt een brug tussen kunst en cognitie. Het is geschreven voor iedereen die jonge kinderen actief en op een creatieve manier wil ondersteunen en stimuleren in hun woordenschat- en spelontwikkeling; leerkrachten (speciaal) basisonderwijs, remedial teachers, dramadocenten, taaldocenten en logopedisten.
• woordenschatontwikkeling, spelontwikkeling en didactiek
• 100 spelvormen voor woordenschatverwerving
• 200 praatplaten met 200 drama- en spelopdrachten
• zowel los als in samenhang met methodes inzetbaar
• aanvullend werkmateriaal op Lerarencampus.nl.
Irma Smegen (1970) is dramadocent en leerkracht basisonderwijs. Ze geeft trainingen over woordenschatontwikkeling en de combinatiemogelijkheden met drama en spel. Daarnaast geeft ze les op de pabo’s van Stenden en is lid van de kenniskring van het lectoraat ‘Early Childhood’. Internationaal is Irma actief in kunsteducatieve programma’s
Inhoud
Speel je Wijs - Woordenschat
Voorwoord
Inleiding
1 Woordenschat
1.1 Woordenschatverwerving: hoe leren kinderen woorden?
1.2 Woordenschatverwerving, een doorgaand proces
1.3 Wanneer ken je een woord?
1.4 Taalbewustzijn
1.5 Hoeveel woorden moet een kind kennen?
1.6 Welke woorden moet een kind kennen?
2 Woordenschatonderwijs
2.1 De taalgebruikers
2.2 De inrichting van je lokaal
2.3 Woordenschatdidactiek
2.4 Het pedagogisch klimaat
2.5 Volgen van kinderen, controleren of toetsen
2.6 Differentiatie
2.7 Woordenschatontwikkeling (extra) stimuleren
2.8 Als kinderen al over een grote woordenschat beschikken
3 Spel, drama en creativiteit
3.1 Kerndoelen en spelontwikkeling
3.2 Creativiteit
3.3 Leerstijlen en intelligentie
3.4 Het pedagogisch klimaat tijdens spel en dramales
3.5 Spel ter verrijking van woordenschatontwikkeling
4 Speel je Wijs woordenschat
4.1 Hoe is de selectie van woorden tot stand gekomen?
4.2 Hoe zijn de woorden ingedeeld?
4.3 Hoe selecteer je spelvormen rond woorden voor je eigen lessen?
4.4 Hoe differentieer je?
4.5 Hoe werk je met Speel je Wijs woordenschat in het passend en speciaal onderwijs?
4.6 Hoe werk je met Speel je Wijs woordenschat in combinatiegroepen?
4.7 Hoe worden de basiswoorden (met hun woordgroep) en de bijbehorende spelvorm gepresenteerd?
4.8 Hoe ga je te werk met de uitgewerkte basiswoorden met spelactiviteiten?
4.9 Beschrijving van de tijdsduur en frequentie
200 spelvormen voor 200 woordgroepen
5 Spelen met woorden
Bedankt!
Over de auteur
Over de illustrator
Register
Woordoverzicht