

Interventies
Voor onderzoekers, veranderaars en vernieuwers
Studentenkorting
Beschrijving
Dit boek is voor professionals die op zoek zijn naar interventies waarmee zij kunnen onderzoeken én innoveren. Het boek begint met een theoretische basis en biedt daarna praktische handvatten voor het interveniëren in complexe praktijken.
Of het nu gaat om onderwijsvernieuwing, verbeteringen in de gezondheidzorg of maatschappelijk werk, sociale veiligheid of energietransitie: het draait altijd om mensen die de verandering maken of breken. Al snel komen er vragen als: waar begin ik? Hoe zet ik anderen in beweging? Hoe kan ik anderen stem en invloed geven? Wat betekent dit perspectief voor mijn rol als onderzoeker én innovator? Kortom: hoe komen we tot vernieuwing?
Dit boek gaat over interventies, maar ook over de vraag wat we bedoelen en wat we doen als we zeggen dat we innoverend onderzoeken. Hoe verhouden onderzoeken, innoveren en leren zich tot elkaar? Welke interventies kan je kiezen? Onze aanpak is geen kant-en-klaar recept, maar een voorziening die faciliteert en aanzet tot denken en handelen bij innoverend onderzoek. We hopen innoverend onderzoekers, veranderaars en studenten een nieuw perspectief te bieden op onderzoek en innovatie, en willen ze helpen bij het kiezen, het eigen maken en het toepassen van interventies. We zien innoverend onderzoek als sociale actie, uitgevoerd mét belanghebbenden in een actieve rol, gericht op het samen verwerven van inzichten en oplossen van praktijkvraagstukken.
Onderzoeken, innoveren en leren zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en zijn in de kern relationeel. Door op zoek te gaan naar (nieuwe, andere, betere) handelingsmogelijkheden en de beste alternatieven doorbreken we het gangbare en creëren we nieuwe beweging. Wat telt is een aantoonbare verbetering van de praktijk die van meerwaarde is voor belanghebbenden.
Arienne van Staveren is lector Leren en Innoveren bij de Marnix Academie in Utrecht en Loek Schoenmakers is Lector Onderzoek Collectief Leren en Sociaal Kapitaal bij Hogeschool de Kempel in Helmond.